Hverdagen i vuggestuen

Opstart i vuggestue.

Inden jeres barn starter i Vuggestuen, vil I modtage besked via nem besked, hvor I bliver bedt om at kontakte os pr. telefon for at aftale tid til for et før-besøg.  Ved dette besøg får I har mulighed for at se omgivelserne og hilse på de voksne. I vil på dette møde få de generelle praktiske informationer om vuggestuen og det er også ved dette besøg, I aftaler hvordan jeres barns opstart bør være.

Velkommen i vuggestuen

At starte i vuggestue kan være en stor omvæltning. Vi ligger stor vægt på, at I får så god en start som muligt. Vi har erfaret, at det, specielt i starten, er godt for barnet med nogle korte dage, og gerne sammen med mor eller far. Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at ringe for at høre, hvordan dit barn har det.

Dagligdagen hos Smølferne i vuggestuen:

Vi åbner i børnehaven sammen med børnehaven. Når barnet bliver afleveret, er det vigtigt, at I tjekker ind på Ipaden, får noteret hvornår jeres barn bliver hentet og af hvem.

Ca. kl. 7.30 går vi over i vuggestuen og vores dag i vuggestuen starter, hvor vi stille og roligt hygger og leger.

Ca. kl. 8.30 – 8.45 samles ved bordene, til en lille samling med sang og hvor vi siger godmorgen til hinanden og bamseven. Bamseven, som bor i sangkurven, kommer ned og børnene vælger på skift en sang, som vi synger eller rim og remser. Derefter sætter vi os til bordet og spiser rugbrød/knækbrød og frugt. Vi får mælk dertil.

Hvis I afleverer jeres barn i denne stund, opfordrer vi til en hurtig aflevering, så det forstyrrer mindst muligt.

Kl. 9.00 – 11.00 er der forskellige aktiviteter. Vi leger på legepladsen eller går en tur i nærområdet. Andre aktiviteter kan være sprogstimulering, sanglege, højtlæsning, male med fingermaling, rytmik, puslespil eller en cykeltur på vores Christiania cykel. De yngste børn får efter behov en formiddagslur. Faste dage om ugen deler vi børnene op i mindre grupper og laver forskellige aktiviteter.

Vores planlagte aktiviteter kan ses på Aula.

Ca. kl. 11.00 spiser vi middagsmad. Vi får maden fra Engsøens Børnehus i Lunderskov. Vi får både varm og kold mad. Madplanen hænger på vores opslagstavle og bliver lagt på Aula uge for uge.

Ca. kl. 11.30 – 12.00 er det tid til middagslur. Det foregår i krybberummet, hvor børnene får deres egen krybbe. De børn der har sovet formiddagslur bliver på stuen sammen med de voksne. Her er der rig mulighed for, at øve sig i at kravle, gå, pludre og snakke.

Ca. kl. 13.30 begynder børnene at vågne. Nogle vil være aktive lige fra starten, mens andre har behov for at sidde i armene på en voksen eller i en tæt hyggestund i sofaen.

Ca. kl. 14.00 og efterhånden som børnene vågner, serveres der eftermiddagsmad. Herefter er der leg på stuen eller på legepladsen.

Ca. kl. 16.00 – 16.50 samles hele huset.

Forventninger til Jer forældre:

Det er vigtigt, at I husker at skrive navn i Jeres barns tøj, sko/støvler og sutter.

I vuggestuen opbevares overtøjet i garderoben og skiftetøj i et skab på badeværelset. Husk at det er forældrenes ansvar at tjekke, hvis der mangler skiftetøj.

Når I starter i vuggestuen skal I medbringe: Bleer, skiftetøj, regntøj, sko, støvler, hjemmesko, sutter og evt. bamse/sutteklud. Hvis barnet har behov for sin egen dyne eller barnevogn i opstartsfasen, er dette også en mulighed at medbringe.

Vi sørger for hagesmække, dyne, pude, sengetøj samt seletøj til krybben.

I sommerhalvåret forventer vi, at jeres barn er smurt med solcreme hjemmefra. Vi smører jeres barn igen, inden vi går ud om eftermiddagen. Vi har solcreme, men hvis I ønsker, at Jeres barn skal smøres med en speciel solcreme skal I selv medbringe det.

Vi ligger vægt på, at børnene kommer ud hver dag og at de får sig rørt. I institutionen har vi 2 Christiania cykler, som vi benytter. Vi cykler i små grupper ud i Drenderup skov eller bare ud i naturen. Vi har regelmæssigt rytmik/bevægelse, hvor vi laver forskellige motoriske øvelser. Det foregår på stuen eller på legepladsen. Ligeledes ligger vi vægt på sprogstimulering. Vi deler ofte børnene i små grupper og laver forskellige sprogaktiviteter.

Direkte nummer til vuggestuen: 23 84 81 58