Velkommen

Vi udvikler komplette børn, som gøres klar til at møde fremtiden og har draget stor glæde af de oplevelser, fællesskab og relationer som institutionslivet har givet dem.

Der er et højt fagligt niveau i institutionen, hvor mange af pædagogerne har forskellige kompetencer herunder bl.a. motorikvejleder, natur, sprog, design, musik m.m. Vi har bevidst valgt der er en stor procentdel af uddannede pædagoger ansat (93,1% pædagoger og 6,9% pædagogmedhjælpere)

Vi går meget op i, at børnene skal bevæge sig dagligt, og har derfor stor glæde af, at være meget ude, hvor børnene kan udfolde sig i uderummet. Vi er ligeledes en del af "idræt på tværs" i Kolding. Musik og sang er også en daglig aktivitet. Vi synger, danser og spiller på instrumenter, og griber børnenes spontane ideér til at sætte aktiviteter i gang.

Hos os er sundhed også en del af hverdagen, og derfor ligge vi vægt på sunde børn og kostvaner. Vi lærer bl.a. børnene om sunde og usunde madvarer og opfordrer forældrene til en god sund og varieret madpakke.

Vi vægter udelivet højt og vi er ude hver dag i alt slags vejr. Vi går turer i nærmiljøet, til søen og Drenderup skov, hvor der også er et stort bålhus. Vi har en bus sammen med Ødis skole (19 personer), så vi kan komme på lidt længere ture, stranden, Nickolaj for børn, Marielunds skoven, Fovslet skov, Svanemosen m.m. Vi har to Christianiacykler, så de yngste også kan komme på lidt længere ture.

skov

Vi kan tilbyde en alsidig og en dygtig personalegruppe der tilrettelægger en pædagogisk hverdag, der tager udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer med henblik på at sikre læring, udvikling og udfordringer i passende mængder. Derfor vægter vi den gode kontakt forældre og pædagoger imellem for at sikre den bedste trivsel for børnene.

Vi arbejder med KRAP (kognitiv, ressourcefokuseret og anerkendende pædagogik). KRAP er kendetegnet ved at tage udgangspunkt i den anerkendende tilgang til andre mennesker, samt have udpræget vægt på det positive, det, der virker.

Institutionen er opdelt i 3 grupper:

• Smølferne i vuggestuen                 (0-2 år)
  • Alferne                                           (3-4 år)
  • Troldene                                         (5-6 år)