Hverdagen i børnehaven

Opstart i børnehaven

Hvis jeres barn ikke allerede er tilknyttet institutionen via vuggestuen, vil I modtage besked via nem besked, hvor I bliver bedt om at kontakte os pr. telefon for at aftale tid for et før-besøg.  Ved dette besøg får I mulighed for, at se de omgivelser jeres barn kommer til at færdes i, hilse på de voksne og få de generelle praktiske informationer om børnehaven og det er her I aftaler, hvordan jeres barns opstart skal være.

Starter jeres barn i børnehaven efter at have gået i vuggestuen, vil der den sidste periode barnet går i vuggestuen, blive aftalt  besøg i børnehaven 2-3 gange om ugen, hvor en voksen fra vuggestuen i starten  følger med. I vil som forældre ligeledes få tilbudt et før besøg, hvor I får de generelle praktiske informationer og det er her i aftaler, hvordan jeres barns opstart skal være.

Vi har ingen bestemte regler for, hvornår et barn skal være renlig, skal af med sutten eller stoppe med at sove til middag. Det er alt sammen ting, vi snakker med jer forældre om og ser på det enkelte barn.

Velkommen i børnehaven

Vi er i børnehaven delt i 2 grupper - Alfer hvor de 3-4 årige er og Trolde hvor de 5-6 årige er.  I forhold til de aktiviteter vi tilbyder, inddeler vi børnene i mindre grupper efter hvem der udviklingsmæssigt er klar og vil have gavn af de forskellige aktiviteter. Vi samler børnene i de to grupper kl. 8:30 til en formiddagsmad og der bliver der kort fortalt, hvad der ske, om der er nogen der skal på tur eller lave forskellige aktiviteter, hvem skal på legepladsen o.a.

Vi er med i "idræt på tværs" og tager en gang om ugen i KIF hallen i Kolding, hvor vi dyrker idræt. Dette er et samarbejde med andre institutioner i Kolding, hvor der årligt er enkelte fælles arrangementer. Vi har generelt fokus på motorik og udelivet og vores hverdag bærer præg af kropslige og sansestimulerende aktiviteter.

Vi er også med i Musik på tværs i Kolding, hvor vi en gang om måneden kører ind på musikskolen, hvor der er en musikpædagog, fra musikskolen til at introducerer børn og pædagoger til nye sange/sanglege. Vi deltager i forskellige arrangementer med musikskolen og andre institutioner fra Kolding og det kan være Karneval m.m.

Dagens gang

Børnehaven åbner kl. 6.40, hvor vi er på Alfestuen sammen med vuggestuen. Ca. kl. 7.30 går vuggestuen over til sig selv og Troldene går på deres stue.

Kl. ca. 8:30 samler vi børnene og spiser en formiddagsmad. Her bliver der snakket om dagens aktiviteter og hvem der evt. skal med på tur.

​Ca. kl. 9.00 går vi i gang med de forskellige aktiviteter. I kan følge med på Aula, hvor vi ligger ugeplan ud.

Ca. kl. 11.00 spiser vi vores madpakker – om vi er ude på tur eller hjemme. Derefter bliver de børn, der har brug for det, puttet. Vi sidder hos dem indtil de sover. Dem, der ikke skal sove, leger ude/inde. Ca. kl. 14 spiser vi eftermiddagsfrugt/brød  på legepladsen eller i de to grupper. Sovebørnene spiser frugt inde, sammen med den voksen der har taget dem op.

Praktiske oplysninger

• Hvert barn får deres egen garderobeplads. Der bør altid ligge skiftetøj i skabet. Der skal være navn i alt fodtøj og tøj – skiftetøj og overtøj.
  • Husk altid at tjekke for vådt tøj. Vi vil også gerne have, at I tjekker jeres barns udetøj, så alt ligger/hænger klar på rummet til næste dag.
  • Det er vigtigt, at børnene har tøj med, der svarer til årstiden. Hav altid en trøje/termojakke herhenne.
  • Bruger jeres barn ble, skal I selv medbringe bleer.
  • Vi opfordrer til sunde og varierede madpakker. Drikkeyoghurt, juice og kakao m.m. må ikke medbringes, vi drikker kun vand. Udover frugt til eftermiddagsmad, opfordrer vi til, at I giver jeres barn en bolle, brød eller knækbrød med.
  • Jeres barn skal have egen drikkedunk med vand i. Vi skifter vandet dagligt ved middagstid.

Fødselsdage

Vi holder fødselsdag her i institutionen når barnet fylder 3 år. Vi har oplevet, at det kan være svært for de 3 årige børn, at have mange andre børn på besøg hjemme (f.eks. at skulle dele sit legetøj osv.)

Barnet må gerne holde fødselsdag her og I er velkomne til at deltage. Vi kommer gerne hjem til fødselsdag det år, barnet fylder 4/5/6år.

Samtaler

Efter 5-6 måneder vil I få tilbudt en ½ års samtale, hvor I hører om jeres barns udvikling og trivsel.

Ca. ½ år før barnet skal starte i sfo/glo (glidende overgang), vil vi afholde et førskole møde.

Samtaler derudover kan aftales.

Vi glæder os til det fremtidige samarbejde og håber på en god og åben dialog med jer omkring jeres barn. Hvis I har spørgsmål eller ting, som I undrer jer over i hverdagen, er I altid velkomne til at henvende jer til os.

Alfer mobilnummer:  23848161

Trolde mobilnummer: 23848160