Forældresamtaler

Samtaler undervejs i barnets institutionstid.

Inden barnet starter i institutionen indbydes forældre og barn til et opstartsmøde, hvor barnet og forældrene har mulighed for, at hilse på de voksne og se institutionen og de omgivelser barnet kommer til at færdes i. I får tilbudt en samtale inden for barnets første ½ år i institutionen. Denne samtale foregår så vidt muligt i institutionens åbningstid, der bliver udarbejdet et kompetencehjul og en ressourceblomst (pædagogiske redskaber) som denne ½ års samtale vil tage udgangspunkt i.

Indhold til en ½ års samtale er blandt andet:

• hvordan er opstarten gået?
  • hvordan har I forældre oplevet opstarten?
  • barnets generelle trivsel
  • barnets kompetencer og ressourcer
  • evt. opfølgning på opstartssamtalen

Hvis barnet går fra vuggestuen til børnehaven, vil der blive tilbudt et opstart besøg i børnehaven. Ligeledes tilbydes der atter en ½ års samtale inden for barnets første ½ år i børnehave.

Forældre til kommende skolebørn bliver tilbudt en samtale inden skoleindskrivningen i skolen. Disse samtaler ligger gerne i oktober/november.

Er der, udover de fastsatte samtaler, behov for samtaler undervejs i barnets institutionstid er det selvfølgelig en mulighed. Som forældre er I altid velkomne til, at henvende jer og bede om en samtale, ligeledes kan vi, hvis vi vurderer at der er et behov, indkalde til samtale. Vi vægter den gode dialog og åbne dialog med forældrene og til tider er en samtale en bedre løsning end den hurtige garderobesnak.